استرلیتزیا یا پرنده بهشتی

پرنده بهشتی

استرلیتزیا که در پارسی به آن “گل پرنده بهشتی” نیز میگویند، گیاهیست همیشه سبز، سریع الرشد و عاشق نور و رطوبت که بومی مناطق ساحلی کشور آفریقای جنوبی میباشد. 

اگر شما نیز تمایل به داشتن گیاهی آپارتمانی و مقاوم، که در بیشتر فصول سال با گلهای زیبای خود فضای منزل یا حیاط شما را زینت بخش کند و با رایحه ای گرم گلهای خود، فضای ساحلی را برای شما تداعی کند، انتخاب گل پرنده بهشتی انتخابی دقیق و هوشمندانه میباشد.

برگهای راکتی شکل این گیاه به رنگ: سبز روشن ، با ساقه ای بلند سر از خاک برآورده است، که از میان آنها گلهایی با گلبرگهای به رنگ آبی تیره و نارنجی به شکل پرنده ای که به سوی آسمان بال گشوده، دلبری میکند.

همین ظاهر خاص گلهای این گیاه است که موجب نامگذاری این گیاه به نام گل مرغ بهشتی شده است. این گیاه پس از گذشت سه سال از عمر خود، به بلوغ رسیده و به گل مینشیند و به دلیل مقاومت بالای خود، تا سالها میتواند زینت بخش خانه شما باشد.

سفارش گل آنلاین صبح گل

 

 

نگهداری پرنده بهشتی یا استرلیتزیا

made by sobhgol

همانطور که گفته شد، این گیاه بومی مناطق ساحلی است. پس رطوبت هوای بالا یکی از مهمترین نیازهای این گیاه محسوب میشود.

رطوبت مورد پسند این گیاه رطوبتی بالای 70%میباشد. شما میتوانید “به هر روش ممکن، نسبت به تامین آن اقدام فرمائید. محدودیتی شامل روش تامین رطوبت این گیاه، نمیشود.”

این گیاه برای رشد خود تمایل “بسیاری به دریافت نور” دارد، پس در مکانی از آن نگهداری کنید: که نور کامل به آن بتابد و در آفتاب ظهر روزهای گرم تابستان محفوظ، باشد.

پرنده بهشتی نسبت به سرما حساس میباشد. باید به دور از دمای انجماد نگهداری شود. 

اگر در باغچه گیاهتان را کاشته اید، در فصل زمستان با پوشاندنش با پلاستیک آن را محفوظ کنید و یا در گلدانی کاشته و به داخل منزل منتقل نمائید.

این گیاه به گلدانی با عمق حداقل 50 سانتیمتر، برای رشد خود نیاز دارد و “تراکم بالای ریشه ها یکی ازدلایل مهم برای گلدهی گیاه محسوب میشود.

made by sobhgol

 

رطوبت مورد نیاز گل پرنده بهشتی

این گیاه جهت حفظ سلامت خود به محیطی شرجی و رطوبت بالای هوا نیاز دارد.

برای تامین رطوبت در زیر گلدانی آن جزیره بسازید و یا از دستگاه بخور سرد استفاده نمایید.

در روزهای گرم روزی یک مرتبه، مه پاشی با آب جوشیده سرد شده و دیگر اوقات سال، هفته ای دو مرتبه غبار پاشی، توصیه میشود.

لازم به ذکر است مه پاشی زیر تابش مستقیم آفتاب و همچنین در هوای سرد به هیچ عنوان توصیه نمیشود ، چرا که موجب برگ سوزی و ایجاد لکه های قهوه ای بر  روی برگ ها خواهد شد.

 

آبیاری پرنده بهشتی

قبل از انکه اقدام به آبیاری گیاهتان نمائید، حتما دقت کنید سطح رویی خاک خشک شده باشد، زیرا این گیاه تحمل خاک مردابی را نداشته و ریشه های آن آسیب میبیند.

زمان آبیاری نسبت به نور دریافتی و مکان نگهداری، متفاوت است. در گرمای تابستان آبیاری یک روز در میان و در زمستان هفته ای یکبار آبیاری کفایت میکند. معیار ما جهت تعیین زمان آبیاری همانطور که گفته شد، خشکی سطح خاک میباشد.

خاک مناسب استرلیتزیا یا پرنده بهشتی

با توجه به ریشه های حساس و حساسیت به خاک مردابی ، نیاز به خاکی با زهکشی بالا خواهد داشت، تا آب اضافه به سرعت از گلدان خارج شود و موجب گندیدگی ریشه گیاه نگردد.

ترکیب ( 50% خاک بستر کاشت ، 20%ماسه، 30%ورمی کمپوست و پیت ماس به مقدار مساوی ) ترکیبی ایده ال برای شما است.

در زمان تعویض گلدان، حتما به سوراخ بودن ته گلدان توجه فرمایید. همچنین استفاده از یک لایه پوکه کشاورزی جهت افزایش زهکشی گلدان، ضروری میباشد.

نور مورد نیاز استرلیتزیا

این گیاه زیبا برای رشد سریع و سلامت خودش نیاز به نور فراوان دارد. بهترین نور برای این گیاه قسمت سایه حیاط یا فضای بیرون منزل است.

در صورتی که تمایل دارید از این گیاه زیبا درون ساختمان نگهداری کنید، مکانی پر نور را انتخاب کرده و در فواصل  چند روزه گلدان گیاه را چرخانده تا گیاه و تمامی زوایای آن از نور کافی بهره مند شوند.

باید دقت کرد گیاه از تابش مستقیم آفتاب مخصوصا روزهای گرم در امان باشد.

کود پیشنهادی ما برای این گیاه ، کود کامل پتاسیم بالا مانند( 12 12 36 ) که حاوی مقادیر مساوی از عناصر نیتروژن و فسفر و مقدار بالاتری از عنصر پتاسیم است. هر دو هفته یکبار به جای یک وعده آبیاری استفاده نمائید.

توصیه ما به شما اینست، در زمان کوددهی خاک گلدان به طور کامل خشک نشده باشد و خاک به صورت دو نم باشد.

 

بیماری های گیاه پرنده بهشتی

made by sobhgol

ما در بحث بیماریها در گیاهان با دو مقوله پیشگیری و درمان مواجه هستیم:

پیشگیری به معنی جلوگیری از بروز بیماری و درمان به معنی شناخت و درمان آن میباشد.

ما برای پیشگیری و درمان گیاه ابزارهای متفاوتی داریم : طبیعی، ارگانیک، شیمیایی و حتی بیولوژیک از این قبیل ابزارها هستند.

طبیعی

استفاده از مواد طبیعی و حتی موادی که داخل منزل داریم از قبیل: تفاله قهوه، تنباکو، پوست تخم مرغ، جوشانده برگ برخی از گیاهان از قبیل پاپیتال و .

فیزیکی

ما در فضایی محدود و در تعدادی اندک در مبارزه با بر خی از آفات میتوانیم با آنها مبارزه فیزیکی نماییم . مانند استفاده از فشار
آب ، پنبه آغشته به الکل یا مایع ظرفشویی یا حتی یک گوش پاک کن ساده.

شیمیایی

در بیشتر موارد مخصوصا در تعداد زیاد گیاهان ما مجبور به راههای مبارزه شیمیایی با گیاهان هستیم. انواع سموم کشاورزی از این قبیلند.

بیولوژیک

مبارزه بیولوژیک به معنی استفاده از یک سری جانداران مفید برعلیه آفات میباشد. زنبورها، کفشدوزک ها و پروانه ها از قبیل  حشرات مفید هستند که ما غالبا از مواد شیمیایی استفاده میکنیم.

گل های آپارتمانی

کوددهی استرلیتزیا

گیاهان برای داشتن رشدی مطلوب و سلامت خود نیاز به مواد غذایی دارند،  اما مواد غذایی مدنظر ما برای گیاهان با آنچه که ما انسانها به عنوان مواد غذایی استفاده میکنیم، بسیار متفاوت است.

گیاهان برای رشد و سلامت خود به برخی عناصر از دیگر مواد احتیاج دارد.

عناصر نیتروژن، فسفر، پتاسیم و تا حدودی گوگرد از عناصر مهم و پر مصرف برای گیاهان محسوب میشود که در اصطلاح  به آنها “ماکرو المنت” گفته میشود. هر کدام از این مواد نقش به سزایی در پرورش گیاهان خواهند داشت.

علاوه بر ای مواد پر مصرف گیاهان به عناصر دیگری نیز نیاز حیاتی دارند. آهن ، روی، کلسیم، بور و. برخی از این عناصر میباشد که در اصطلاح به آنها “میکرو المنت” گفته میشود.

با پیشرفت علم، کودهای کاملی ساخته شده که نیاز گونه های مختلف گیاهان را در شرایط متفاوت تامین میکند.

سازندگان برای پرورش  گیاهان آپارتمانی کودهای مختلفی تولید کرده اند که شما میتوانید از آنها استفاده کنید:

الف: محلول پاشی با محلول آب و سم دیازینون،

هر یک ماه یکبار مخصوصا در فصل بهار و تابستان جهت مبارزه با آفات لازم است.

ب: محلول پاشی با محلول آب و سم مانکوزب،

هر دوماه یکبار جهت پیشگیری از بیماریهای قارچی توصیه میشود.

ج: آبیاری با محلول آب و سم بنومیل هر شش ماه یک مرتبه،

خصوصا در زمان تعویض خاک گلدان جهت پیشگیری از بیماریهای ریشه و ساقه گیاه نیاز است.

 

زرد شدن برگهای استرلیتزیا

 آبیاری زیاد باعث زرد شدن برگها به صورت آبدار میباشد. آبیاری کم هم نیز باعث خشک شدن برگها میشود.

همیشه مد نظر داشته باشید برای نگهداری بهتر از دمای مناسب و رطوبت کافی پیروی کنید.

گندیدگی ساقه گل پرنده بهشتی

از مهمترین دلایل از بین رفتن گیاه آبیاری زیاد و مردابی شدن خاک گلدان است، که موجب فساد ریشه و ساقه خواهد شد.

اگر گیاه شما بد شکل و با کاهش تعداد گل در گیاه مواجه شد، دلیل اصلی آن دماهای خیلی بالا یا پایین محیط گیاه پرنده بهشتی یا استرلیتزیا میباشد.

در صورت ریزش برگهای پایینی و کوچک بودن برگهای جوانتر، حتما زهکشی گلدان را بررسی نموده زیرا ممکن است منافذ گلدان بسته شده باشد،  آن را باز کرده و زیر گلدانی را خالی نموده و از کود کامل هر دوهفته یکبار استفاده نمائید.

پوسیدگی ساقه گیاه استرلیتزیا ، از آبیاری افراطی شما میباشد. میزان آبیاری را کاهش داده و مجدد زهکشی گلدان را بررسی نمائید.

چنانچه برگهای گیاه شما قرمزو سپس زرد شده باشند، نشانه رطوبت کم گیاه و آبیاری زیاد میباشد. پس تا زمان خشک نشدن خاک گیاه اقدام به آبیاری ننمائید.

خرید گل استرلیتزیا

دیدگاه ها 0

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید